jump to navigation

Falsk akvarell 20 juli, 2010

Posted by Pyssloteket in Kortmakeri, Teknik.
trackback

Vi testade falsk akvarell här för ett tag sedan, det är alltid skoj att prova något annat, så vi målade stämplar och sprayade vatten och ibland blev det bra och ibland blev det sådär 🙂

Men Ann fick till fina stämpeltryck och det sista fotot är hennes färdiga kort med konstverket på:

Falsk akvarell är när man färglägger ett stämpelmotiv på själva stämpeln (istället för att stämpla upp konturerna och färglägga på pappret), kan bli lite knepigt om man har en stor stämpel och inte håller reda på vart man har färglagt och inte:)
När man har färglagt klart, med vattenlösliga pennor ex Tombow, sin stämpel så har ju färgen hunnit torka på stämpeln, då sprayar man med en mini-mister för att blöta upp färgen och man beövde spraya mer än jag trodde för att få ett snyggt resultat (jag var lite feg med vattnet så mina stämpeltryck blev mer än lovligt mesiga) sedan stämplar man på ett tjockare papper, ex akvarellpapper.
Jag har förstått att man kan också spraya vatten på pappret innan man stämplar, och man kan använda en pensel och vatten för att snygga till sin falska akvarell, men det är inget jag har provat själv.
Kom ihåg:
Det är bara papper, så testa!

//Anna

