jump to navigation

Julkort 16 december, 2010

Posted by Pyssloteket in Jul, Kortmakeri.
trackback

Här kommer en del julkort som är gjorda i det behändiga formatet 10 x 10cm, det är lite mindre att dekorera, vilket är smidigt om man har bråttom…

Ännu smidigare är Tim Holtz Texture Folders som gör att man får en djup embossing med en tydlig kant, det ena kortet är gjort så att snöflingorna är nedsänkta och det andra är gjort så att snöflingorna är upphöjda.
Jag har dragit med Distress dynan Tumbled Glass på själva Texture Foldern innan jag la dit mina papper så att färgen har tryckts in i pappret.
Och lite Stickles på, sen kunde man vara klar 🙂
Snabbt och smidigt, men ack så effektfullt.

Här är också ett par kort i formatet 10 x 10cm.
En snabb distressruta med Barn Door och en gnutta Fired Brick, sedan stämplat med Inkidos stämpel med den fina Stilla Natt, några snöflingor stämplades brevid, det är också en Inkido-stämpel.

Och på de här julkorten använde jag Core´dinations Cardstock,  det är ett märke på cardstock som har en annan färg på själva kärnan. Det finns papper som är i alla möjliga färger och även vita, svarta och bruna på utsidan men inuti har de regnbågen färger:)
Väldigt effektfullt om man river eller sandpapprar på pappret för då kommer kärnfärgen fram.
Här använde jag Core´dinations WhiteWash-papper som jag körde genom min Cuttlebug med Tims Texture Folders(139kr för ett 2-pack). När jag sedan hade ett fint upphöjt motiv så tog jag sandpapper och ”slipade” på det upphöjda och: Voila!  Då kom kärnfärgen, i det här fallet en isig blå, fram.
Jag är väldigt imponerad av de här papprena. (8kr/st)
Några utstansade snöflingor i papper med ett lager Stickles, och utstansade bokstäver i läckert vitt glitterfoam(20kr/st), sen var det klart.

Det är ju svårt att få till fotona (som vanligt) men tro mej när jag säger att det är fränt:)

Här kommer ett julkort som är lite mer arbetat.
Det är en bakgrund med Distresserna som är på ett vanligt cardstock, som är maskad med Heidi Swapps Mega Masks, sedan tog jag den negativa masken (själva hålet) och färgade in med distresserna däri, stämplade med Inkidos Stilla Natt och Julpost, la på ett tårtpapper, sprayade med en MiniMister med Perfect Pearl och vatten, ritade av en av mask-stjärnorna i wellpapp och satte på tillsammans med lite stjärnbling.

Ni har ett par dagar till på er med julkorten, om man skickar med vanligt 6kr-porto vill säga.
//Anna

