jump to navigation

En grattisask 11 mars, 2011

Posted by Nina in Designteam.
Tags:
trackback

Jag gillar att göra askar. Det är både roligt att vika och dekorera. Det går att variera i oändlighet. Här har jag tänkt mig att mottagaren fyller år och att asken skall innehålla en överraskning. Locket är dekorerat med blommor i olika toner av gult och orange. Några filtfjärilar flyger omkring och en liten insekt. Jag har klippt ut detaljer från designarket som blev kvar när jag hade gjort grundasken (både insekten och ”diamanten”). Jag använde ett cardstock som botten för de är oftast lite kraftigare än designarken. Tårtpapper är populärt och bryter av från mer avancerade dekorationer.

Så här har jag gjort:                                                                                                                                                             Grundarket mäter 8′ x 10′ (alltså nästan ett helt cardstock/designark). Sedan har jag använt ett UltimatePro för att göra asken men det går lika bra att göra den för hand. Sidorna är c:a 1,5′ eller drygt 3 cm. Grundarket för botten och lock skall vara lika stora. Sedan gör man något smalare sidor för locket. Det är hur lätt som helst. Testa får du se! Som sagt, många designark har vackra detaljer som förtjänar att klippas ut som dekoration. För att göra ett fylligt intryck är det viktigt att man är generös med blommor och att man skapar grupper av dem istället för att sprida dem en och en. Att avsluta med lite glitter är alltid rätt! Livet skall glittra, särskilt en födelsedag!

Materiallista:                                                                                                                                                                                          Cardstock och designark (Making Memories: Reverie)

Blommor

Band

Övrigt: Tårtpapper, fjärilar, stickles

Trevlig helg!

