jump to navigation

Skrotboken inspirerar 10 april, 2011

Posted by Pyssloteket in Kortmakeri, Layout, Scrapbooking.
trackback

Pyssloteket sponsrade Skrotboken under mars månad, bland annat med material till två utav inspiratörerna, Cissi och Bi. Det blir ett långt inlägg idag med många fina bilder och mycket inspirerande alster.
Här ser du av vad gjorde de med materialet:


En bild från en jul då Sam och morfar musicerade tillsammans.
Här har jag använt mig av de härliga KaiserCraft papprena. Jag har rivit dem och lagt lager på lager för att bilda bakgrund till fotot. Fågeln ritade jag på frihand och klippte ur ett av KaiserCraft papprena. Bakom sitter en av de fjädrar som också var med i paketet. Metallblommorna fick en liten hjärtformad brad som centrum.
Lägg också märke till textraden som finns på nederkanten av det ena KaiserCraftpappret. Det är perfekt när de även utnyttjar kanten på det viset.
Silverbandet sitter i en tag med dold journaling.
Layout av Bi

Cissi har på ett färgsprakande sätt skildrat en stor händelse där musiken stod i centrum.


Här är den ena av de två layouter jag skapat av kitet. (Red. anm: Den andra presenteras i kommande inlägg.)
En layout som går i cerise, grått och vitt med foton från när Simons klass höll en musikal med Majas visor förra våren.
Simon var kanin – dräkten sydde jag kvällen innan och du hittar ett enkelt mönster till den här på Skrotboken.
Av den glittrande foamen klippte jag två uddiga bårder, en av dem stansade jag också hål i. Prickarna från hålen använde jag som dekoration i nederkanten. Kronbladen på blommorna rullade jag innåt runt en virknål för att få mer dimention på dem. I mitten en spegelmosaik och en bling-sten samt en matchande knappnål genom den ena. Mönsterpappren från KaiserCraft är lika snygg på båda sidorna. På ett av dem stansade jag en uddkant och dekorerade med glitter foamprickrna nedanför. Nätbandet blev en läcker bård kantad med satinband. Paljettbandet ger extra bling till layouten.
Layout av Cissi

På den sista layouten för idag är det inte använt så mycket av sponsormaterialet men det är däremot använt sådant som jag (Bi) normalt tycker är svårt att arbeta med. =)


Jag brukar vare sig använda särskilt mycket foam eller punchinella så för mig blev det lite av en utmaning att komma på något att göra med dessa.
När jag passerade blomdisken i affären såg jag en Kalla och kom på att jag kunde göra egna blommor. Eftersom de är ganska kraftfulla ville jag hålla layouten tämligen enkel, mer som ett stilleben. Om jag lyckades eller inte tja, det överlåter jag åt dig att bestämma. =) Fotot är från den tiden då Sam brukade leka med Bratz -hon hade en hel uppsättning av Rock Angels och många lekar gick ut på att anordna olika konserter och drömma sig bort till ett liv i lyx och glamour bland musikens stora stjärnor. =)
Ur sponsorskitet har hag här använt den svarta cardstocken och den cerisa glitterfoamen; som fick bli min variant av Kallor, samt några bitar av punchinellan.
Bilden av Sam är monterad på distanskuddar så det ser ut som om hon sitter på blomskaftet.
Layout av Bi
Nu bjuder vi in till fest – kanske en fest ägnad enbart till damerna i vår bekantskap 😉  
Äntligen – Party time!
Som du strax märker är det gemensamma temat för dagen högklackat och det får gå igen i alla dagens alster.

Ett inbjudningskort måste naturligtvis sändas ut i god tid innan festen. Redan här sätts prägeln på den kommande festen. Elegans, lagom med glitter och förstås glamour! Den högklackade skon ett måste!
Här har jag använt mig av de stiliga papprena från KaiserCraft för att framhäva elegansen, observera gärna att jag har använt mig även av kant-bården som extra utsmyckning. Till höger om skon skulle man möjligen kunna ha skrivit/stämplat ”Inbjudan” eller ”Välkommen” men eftersom jag saknar dylik stämpel och min handstil inte ger så särdeles elegant intryck har jag valt att ha all text på insidan av kortet.
Inbjudningskort av Bi

Efter att inbjudan är skickad och gästerna har OSA:t är det dags att duka för middagen.


Placeringskort är altid trevligt att ha, framför allt om inte alla gästerna känner varandra sedan tidigare.
Komplement vid dukningen är ett Meny-kort. Här kan antingen skrivas direkt i kortet alternativt fästas in ett tryckt lösblad. Liksom vid inbjudan ovan har jag avstått från att Skriva/stämpla in texten Meny (som även nu bör sitta till höger om skon fast på bakgrundspappret).
Även här går samma tema igen. Kaisercraft papper, återigen har jag använt mig av den vackra kant bården som dessutom fått lite extra bling med hjälp av en Sakura glitterpenna samt förstås – sko med dekoration.
Placerings- och Menykort av Bi

För lite extra bling, har jag gjort en servettring av den starkt cerise glitterfoamen/mossgummit. För att mildra lite av glittret fäste jag webribbon runt. Gjorde hål med håltång och snörde med likadant band som jag använt till de övriga alstren för att få en sammanhållande effekt.
Servettring av Bi

Dukningen som helhet
Foto av Bi

En gåva vid det dukade bordet vid tjejmiddan, antingen med godsaker i eller med några minikosmetik-varor som parfymprov, hudlotion… ect.
Damsko av Cissi

Om du vill göra fler ge bort gåvor kan det kanske passa med ett mobilsmycke.
Den som har god syn såg kanske att det lös lite rött vid det ena fotets glas – naturligtvis finns det även vinglasmarkörer att tillgå, kvällen/natten kan ju bli lång och förr eller senare tar minglandet vid. =)
Jag har gjort mina markörer själv men för den som vill köpa ”the real thing” har Anna superfina små skor; och mängder av andra läckra charms, i butiken och dessutom väldigt lämpligt dessa olikfärgade mobilpyntssnören.


En glasmarkör som samtidigt blir ännu en gåva – ett mobilsmycke. Just här har jag ritat av skomallen (se inlägg nedan) på en bit krympplast – målat den och så in i ugnen. Det är ju hur kul som helst att arbeta med krympplast. Tänk bara på att den krymper med en tredjedel ungefär.
Om du som här vill göra ett hål – kom ihåg att göra det innan krympningen OCH att tänka på att även det blir mindre. Som syns på bilden har jag valt att inte klippa rent runt hela klacken. Det ger bättre stabilitet så här.
Glasmarkör av Bi
För mer inspiration kolla på Skrotboken!
//Anna
