jump to navigation

Tid för presenter 20 maj, 2011

Posted by Nina in Altrat, Designteam, Paket, Teknik.
Tags:
trackback

Vad tiden går! Så här års är det ofta många fester. Det är födelsedagar, konfirmation, studentfester, helger – ja alla möjliga härliga tillfällen att fira. I min släkt är det många som fyller år så här års…

Vad passar då bättre än en liten låda för en gåva. Det är hur enkelt som helst och uppskattas oftast väldigt mycket av mottagaren. Det bästa är att det inte är svårt!!! Du behöver en ask, designark och dekorationer. Det finns färdiga askar i olika storlekar och för olika ändåmål.

Här har jag gjort en i rosa toner. När du mäter askens bredd, längd och höjd ta bort ett par millimeter när du skär till designarken. Det blir snyggare när det inte ”sticker ut”. Jag brukar färga kanterna, dvs chalka eller ”distressa” (när du använder distress ink för infärgning). Det känns mer bearbetat då.

Hur klistrar du fast designarken? Antingen med lim eller med dubbelhäftad tejp. Jag gillar det senare för att jag tycker att det är smidigt. Det blir dyrare men jag tycker att det är enklare. Om du limmar så är det bra att ”dutta” lim, dvs trycka ut prickar istället för att dra fram och tillbaka. Det fäster bättre och det blir inte bubbligt. 

Spetsen som du ser här är också fastsatt med dubbelhäftad tejp. Dubbelhäftad tejp finns i olika bredder, t ex 3, 6 och 9 mm. Det är bra att anpassa om du exempelvis har en ihålig spets, då är det bra med 3 mm men har du ett band kan det vara bättre med 6 mm eller 9 mm så att det fäster ordenligt. Jag har även dekorerat med sidenhjärtan och de är fastsatta med glue dots, små limprickar. Glue dots är bra för bl a blomdekorationer.

Etiketten på ovansidan är fastsatt med 3D-kuddar som också finns i olika höjder. Här är det en något lägre variant varför kontrasten inte blir så skarp. Jag gillar att använda 3D-kuddar för det ger lite rymd till alstret. Designarken är ofta väldigt dekorativa och det går att klippa ut mönster och detaljer. Här har jag klippt ut en bård.

Slutligen har jag använt ett sidensnöre runt.

Materialista:

Ask och designark: Askar i olika former finns i butiken. Designark finns i olika färger och mönster. Just det här kommer från Girls Papeterie.

Band och spets

Tejp och 3D-kuddar

Övrigt: Etiketter med mönster (finns  i olika storlekar i butiken)

Trevlig helg!!!

Kommentarer

1. Maiden - 23 maj, 2011

Superfin låda! Älskar ju (faktiskt) spets!! 🙂
Kram


Sorry comments are closed for this entry

