jump to navigation

Ultimate Pro 27 maj, 2011

Posted by pysselmalin in Övrigt, GästInspiratörer, Teknik.
trackback

Hej!

Ibland blir de kort man ska skicka iväg lite tjocka med alla dekorationer och det kan vara svårt att hitta ett kuvert som passar. Jag tänkte visa hur du med hjälp av Ultimate Pro kan göra egna kuvert som sväljer tjocka kort utan problem!

Såhär ser kuvertdelen ut!

Börja med att skära till rätt storlek på ditt papper. Tänk på att pappret ALLTID ska vara kvadratiskt när du börjar. Även om ditt kuvert ska bli rektangulärt. I foldern som följer med din Ultimate Pro kan du läsa mer om vilka storlekar som ska vara till vilka kuvert.

Lägg ditt papper så ena hörnet passar in i skåran på plattan.

Biga sedan pappret enligt de anvisningar som finns i foldern. I mitt fall ska jag göra ett kuvert som är 16*16 cm. Mitt papper är 24,5*24,5 cm när jag börjar och jag ska biga längs markering ”E”. Det här upprepar du med alla hörn på pappret.

Flytta sedan ner ditt papper till skåran strax under där det står Envelobox, upprepa samma sak med alla fyra hörnen igen, även denna gången vid markering ”E”.

När du är klar har du ett papper som ser ut såhär! (iaf om du gör ett likadant kuvert som mig…)

Klippt nu bort bitar som bilden visar. Här tjänar man på att vara noggrann…

Vik nu längs alla bigade linjer.

Applicera lim eller tejp längs den nedre flärpen och fäst ihop. Jag föredrar lim så man har en sportslig chans att ändra sig om det blir fel…

Pressa noga ihop alla kanterna. Nu ser det ju ut som ett kuvert!

En lite rolig extragrej man kan göra med den här plattan är torrembossing. Delen du ser på bilden är just till för att embossa hörn och få till det där lilla extra.

Jag valde att embossa ett hjärta på flärpen som slutligen ska stänga mitt kuvert. Här kan man göra ett val. Om man vill ha embossingen upphöjd på utsidan av sitt kuvert vänder du insidan mot dig. Vill du istället ha den nedsänkt så vänder du utsidan av kuvertet mot dig!

Tjockt kort med en massa dekorationer!

Glider in lätt som en plätt! Det fiffiga med det här är att man alltid har kuvert hemma i rätt storlek, färg och tjocklek! Det går dessutom att göra kuverten i dubbelsidiga mönsterpapper så blir det snyggt även på insidan!

Sådär! Redo att skickas till mottagaren!

Det här är bara en yttepyttedel av allt du kan göra med hjälp av Ultimate Pro!

Här hittar du manualen till den så får du en liten hint om alla möjligheter som finns… knyta rosetter, göra speciella kortvikningar, skära till dina papper, göra askar med lock, många olika sorters torrembossing mm mm…

Själva UltimatePro ´n själv med tillhörande dvd med inspiration hittar du såklart hos Pyssloteket!

Ha så skoj!

/Malin

Kommentarer

1. Nina - 29 maj, 2011

Jättefint!


Sorry comments are closed for this entry

