jump to navigation

Även en brun påse kan bli färgglad… 4 juni, 2011

Posted by Nina in Altrat, Designteam.
Tags:
trackback

Jag gillar att dekorera påsar och askar till olika födelsedagar och andra roliga dagar att fira. Det är ofta väldigt uppskattat att få en hemmagjord gåva. Mannens brorsdotters kille (hänger ni med?) tar studenten i dagarna liksom mannens brorsdotter (heter ej Kicki) och när vi häromveckan satt och pratade om presenter så sa han att han skulle bli väldigt glad om han fick kolakakor i present (det fanns på fikabordet). Det är något visst med hembakat och det är något visst med hemmagjort (hembakat är ju hemmagjort men ni fattar). Att någon har tagit sig tid att skapa en gåva till någon annan…

När gjorde du en gåva till någon nära och kär senast?

Här har jag använt en brun påse (går ofta att köpa styckvis eller i 10-pack i pysselaffärer). Jag gjorde klart hela framsidan innan jag klistrade på den på den bruna påsen. Det är bra av många skäl. Dels är det enklare att korrigera om du gör något ”fel”, dels kan du dölja hål av brads, häftklamrar eller liknande.

Grunden är ett designark. Därefter har jag häftat fast olika spetsband och sidenband. Det går även att använda ”glue dots” eller lim, särskilt om mönsterbanden är breda. Är det tunna kan du använda häftklamrar, dubbelsidig tejp eller lim. Jag har även öst på med blommor. Det är ofta mer effektfullt om du använder en 10-15 småblommor istället för 2-3. Har du begränsat med blommor kan det vara mer effektfullt att använda en stor och några små runtomkring.

Den franska liljan, ”kvadraten” och fjärilen är brads. I dag finns en uppsjö av vackra brads. Pyssloteket säljer en del styckvis. Jordgubben hänger i ett tunt organzaband.

Att knyta ihop säcken eller rättare sagt påsen kan du göra på flera sätt. Här har jag gjort två hål och knytit ihop ett mönstrat organzaband. Det går även att knyta handtag (fast då bör påsen vara rätt stadig) eller knyta ett band runtom och dra ihop (fast då bör designarket kapas med 10 cm).

Designark, band och spets, blommor och bokstäver  samt jordgubben finns på Pyssloteket ! Kolla även in dekorationskategorin övrigt  där du hittar en massa fynd!!!

Trevlig helg!

Kommentarer

1. Maiden - 7 juni, 2011

Men du… Vilka fina bilder å så mycket bra text! 🙂 Jag hade bara kikat på påsen i din blogg förut! Å ja – jag hängde med! 🙂
Kram


Sorry comments are closed for this entry

