jump to navigation

Brave New World 11 juli, 2011

Posted by Maiden in Designteam, Layout.
Tags:
trackback

Anna har utmanat oss med en i mitt tycke kanonutmaning!! 🙂 Utmaningen var att inspireras av detta skivomslag:

Albumet heter ”Brave New World” och titeln kommer från en bok med samma namn. Du sköna nya värld (engelsk originaltitel: Brave New World) är en berömd framtidsroman skriven 1932 av Aldous Huxley. Titeln är ett citat från Shakespeares pjäs Stormen.

Boken utspelar sig i en avlägsen framtid, där tideräkningen utgår från Henry Ford. Barnen skapas på mer eller mindre industriell väg och anpassas under fosterstadiet på kemisk väg till sin plats i kastsamhället. Persontyperna Alfa och Beta har till uppgift att sköta de höga och mellanhöga positionerna i samhället, medan Gamma, Delta och Epsilon ska vara arbetare utan förmåga att tänka själva. Denna uppdelning förstärks genom den indoktrinering och propaganda som genomsyrar hela samhället, även medborgarnas sömn. För att hålla människorna på plats tilldelas de dagligen en ranson av den ultimata drogen Soma.

Jag gick som ni märker igång ordentligt och inspirerades både av färger och form från själva albumet – men även av boken och dess innerbörd. Jag valde att göra en layout med ett kort på Ingrid där hon bara är drygt tre månader gammal, och tanken är liksom underrubriken lyder: ”born free”. Ett nyfött barn är som ett oskrivet blad och min / vår uppgift är att försöka se till att de får en bra start och få dem att växa trygga och starka. (Inte alls som i boken alltså där man inte ska ha ngn egen vilja tex.) Nog babblat, e ni sugna på boken så googla lite! 😉 Här kommer min layout:

Jag har kladdat loss med cracklepaint och sedan är det massa härliga dekosar, pärlfoss som löper i snirklar över layouten, blommor, fjädrar, speglar, bling å pins:

I högra hörnan sitter en superläcker brosch som jag fått av Anna – rock ´n roll liksom! 🙂

Rubriken är utstansad med alfabetet ”haunted”, i högra hörnet sitter två brads och under rubriken synes punchinella och så en vinyldekoration:

Minialphas till underrubriken och så har jag stansat ut lite med min Martha Stewart punch ”Iron fence”:

Jag är så glad att vi blev utmanade att inspireras av en Maiden titel, för då får jag drömma tillbaka till den fantastiska konserten den 1 juli!! Sååå bra var den! 🙂

Och vet ni vad; jag har faktiskt inte läst boken!!! Bara recensioner av den… Kanske är dags nu!? 😉 Ha en fantastisk vecka! Kram, Maiden

