jump to navigation

Kort i andra former 8 augusti, 2011

Posted by Maiden in Designteam, Kortmakeri, Teknik.
Tags:
trackback

Jag hade lite ungdomar hemma på pyssel för ett par dagar sedan! Tänk att en gammal pyssenörd som jag kan locka tre tjugoåringar å en sextonåring! 🙂 Å det var faktiskt tur att de var här, för jag hade inte fått ihop vikningarna utan deras hjälp! 😉

Vi googlade lite på olika roliga kortvikningar och fastnade för två, det ena var en skjortvikning och det andra en slags blomma. Blomman kämpade vi med men kunde inte riktigt få till – men dagen efter kom en av 20-åringarna hem till mig å hade vikt ihop blomman – och skrivit mått! Han e välkommen å pyssla flera gånger! 🙂

Jag gjorde en liten tutorial av mina steg när jag själv gjorde en blomma sen:

Först ritade jag upp två trianglar enligt bilden, varje sida på triangeln är 6 tum – ungefär 15 cm. Sedan tog jag en passande spellbinder å lade mellan spetsarna på trianglarna å ritade halvcirklar.

Därefter klippte jag ut blomman och bigade med mitt falsben. Triangelns sidor skall bigas, och så mitten på alla blomblad och ner till triangelns linje.

Sedan är det bara till att vika ihop det efter alla bigade kanter. Lite pilligt men bestäm ett ”håll” att vika blomman åt så går det nog bra! 🙂

Så här ser den färdiga ihopvikta blomman ut!

Sedan är det bara att dekorera den efter eget tycke och smak, ett litet sidenband kanske!?

 

Å så var det ju det där skjortkortet… Det var verkligen klurigt tyckte jag. Men 16-åringen var en klippa på den vikningen! Tror hon gjorde fyra stycken kort! 🙂 Å hon behövde inte ens titta på beskrviningen efter första kortet… Jag har gjort två men kommer ändå behöva beskrivning nästa gång… Det blev ingen tutorial av den här vikningen eftersom jag inte riktigt fått in snitsen än, men så här blev det färdiga kortet:

En liten ficka med ”näsduk” i:

Det var vad jag hade å visa idag! Ha en fantastisk dag i solen – det gäller att krama ur det sista av sommaren nu!! 🙂

Kram, Maiden

Kommentarer

1. Cornelia - 8 augusti, 2011

Läckerbitar!

2. stephi - 8 augusti, 2011

va snygga de blev båda 2.


Sorry comments are closed for this entry

