jump to navigation

Maskeradmask le chique 12 december, 2011

Posted by Maiden in Altrat, Designteam.
Tags:
trackback

Min mor ska på fest å temat är ”elegant masque”… Hon frågade mig om jag kunde tänka mig att knåpa ihop något å – ja det kunde jag! 🙂

Jag å Ingrid började med att besöka Pyssloteket för å införskaffa material – Ingrid ville köpa i princip allt med tanke på att hon plockade ner det mesta från hyllor å krokar… Jag var ganska trött efter att ha sprungit efter henne i butiken men ändå klarade vi av att vara där i nästan två timmar! 🙂 En mycket trevlig butik med ännu trevligare butiksinnehavare – å kunder! 🙂

Det här var iaf vad vi kom fram till att jag behövde:

  • Själva masken i papiermaché (jag tror att jag fick tag på den sista men Anna beställer nog fler!)
  • Vit akrylfärg – finns massor av färger i fysiska butiken!
  • Inka Gold – finns både guld & silver i butiken!
  • Paljettband – finns i de flesta färger du kan tänka dig i butiken!
  • Pensel

Jag började med att måla hela masken med vit akrylfärg. Anna tipsade mig om att måla med en svamp (scotch brite) så blir färgen dels tunnare å torkar snabbare å dels så slipper man fula penseldrag som syns! 🙂

När akrylfärgen torkat så målade jag masken med glimmer glaze, två lager som fick torka ordentligt. Därefter målade jag med Inka Gold – superläckert!! Dessvärre glömde jag fota mellanstegen här, var så ivrig att börja fästa paljettbandet… 😉

Nästa steg var att spraya med spraylim runt ögonen och sedan dutta dit glitter. Bakom masken satte jag fast ett guldigt ”nät” som jag hittade i mina gömmor (tror faktiskt att det satt på en flaska champagne vi fick när vi gifte oss för snart fyra år sedan…) Därefter fäste jag lite lila bling och hade även på lite guld stickles;

Fjädrar gör den mera ”glamourig”:

Sen kom det svåraste momentet… Att få fast ”pinnen” som man ska hålla i… Jag virade in pinnen i först organzaband och sedan paljettbandet, längst ner knöt jag fast ett guldband. Jag limmade, häftade, virade med ståltråd men… Svårt var det! Till slut så satt pinnen där något sånär iaf – får väl se hur länge den sitter kvar! 😉

Masken i sin helhet:

Ett projekt som tog sin lilla tid, men det var himlans skoj! Någon som kan gissa min mammas favoritfärg… 😉

Kram, Maiden

Kommentarer

1. La Vikinga / Charlotta - 17 december, 2011

Stockholms mest anonyma blogg – jag har fortfarand einte hittat var man kan prenumerera på den, men jag går ofta hit och kollar. Din mask är ju helt fantastisk! Vilket jobb!!!

Kan man beställa en i cerise…


Sorry comments are closed for this entry

