jump to navigation

Inka-Gold 17 december, 2011

Posted by pysselmalin in Okategoriserade.
trackback

Tänkte visa produkten Inka-Gold idag! Den finns i 18 olika färger, i dagsläget finns guld och silver i butiken men Anna kan ta hem de andra färgerna om man så önskar! Färgen kommer i 50 och 100 gramsburkar. Den är väldigt dryg så 50 gram kommer man långt med…

Jag provade själv för första gången här i veckan och oj vad kul det är! Inka-Gold kommer från VivaDecor och är en krämig färg som torkar väldigt fort. Den är vattenbaserad och kan lösas med vattten till tunnare konsistens om man så önskar och fäster på alla porösa ytor.

Jaha…? Så vad är grejen då? Jo… det som sker när man polerar den. Du smetar in det du vill ha färgat med färg. Använd fingertoppen, en pensel, en dyna, papper vad som helst. Sedan tar du en bit trasa, hushållspapper eller dylikt och polerar färgen. Ju mer du polerar desto blankare blir ytan. Superläckert!

Tänkte visa lite bilder kring det jag lekte med idag!

Jag stansade ut en blomma och embossade den med embossingfolder.

Jag började med att gnida in de upphöjda delarna med inka-gold.

Dutta ut lite färg på ett craft-sheet eller liknande, spraya över vatten och rör runt..

Penslade över ett tunnare lager med färg på de delar som inte är upphöjda och polerade sedan de upphöjda delarna. Svårt att få det att synas på bild!

Jag provade göra en tag också. Embossade den i en folder från Tim H som jag äääälskar. Foldern alltså.

Den här gången använde jag en filtapplikator för att få så lite färg som möjligt i de nedsänkta partierna.

Hela tagen inkad och polerad! Den skimrar jätteläckert och får verkligen en metallisk look!

Nästa test var med metall-sheet… Jag stansade ut en del av provdockan och embossade den i en embossingfolder.

Sandpapprade försiktigt på de upphöjda delarna….

Smetade in alla upphöjningar med ett tjockare lager och det övriga lite slarvigt. Polerade sedan allting!

Det här är en så läcker stämpel från Kaiser! Det finns flera olika sorter men den här spetsen är bara föööör läcker! Hur mycket detaljer som helst och så lättstämplad!

Stämplat med svart StazOn över hela alltihopa…. kolla vad snyggt det blev!! *kär!*

Bjuder på ett par julkulor också när jag redan har ångan uppe!

Det här är en die från Marianne Design som jag köpte hos Anna nu i veckan. Marianne Design har ett otroligt utbud av olika sorters dies!

Stansade ut i svart cardstock och färgade in med Inka-Gold… Polerade ytan försiktigt sås inte de små delarna skulle böja sig. Svårt.. de böjde sig lite ändå..

Limmade fast de på röd cardstock och klippte ut runt. Vips har jag två julgranskulor som (om jag skyndar mig) får pryda något av årets julkort!

Som sagt finns det massor man kan göra med den här färgen. Om den skulle torka i burken så kan man peta några hål i färgen, hälla lite vatten i hålen, skruva åt locket och låta den stå över natten. Enligt klipp på youtube ska den vara okej igen dagen därpå!

Här finns ett bra videoklipp att titta på, de leker med tekniker och färger!

http://www.youtube.com/watch?v=H_A3zNSdHBA&feature=results_main&playnext=1&list=PL392329F882B95AC6

 Produkten finns alltså i butiken, så ring Anna om det är intressant!

/Malin

Kommentarer

1. carola - 20 december, 2011

Åh vad inspirerande! Det här känner jag att jag måste testa!

2. Scrappad julhälsning « Pysslotekets Inspirationsblogg - 30 december, 2011

[…] är Inka-Gold i färgen Old Gold. Är du nyfiken på Inka-Gold tycker jag du ska kolla in det här inlägget som Malin skrev förra […]

3. Inka Gold « Pysslotekets Nyhetsblogg - 16 februari, 2012

[…] har Malin provat att göra en massa olika saker med Inka Gold (länk till inlägget i Inspirationsblogen). Inka Gold är en färg som är baserad på bivax så den är väldigt krämig och man kan stryka […]

4. Malin testar Inka Gold « Pysslotekets Nyhetsblogg - 7 juli, 2012

[…] Här har Malin provat att göra en massa olika saker med Inka Gold (länk till inlägget i Inspirationsblogen) […]


Sorry comments are closed for this entry

