jump to navigation

Egengjorda rosor 10 januari, 2012

Posted by babsan74 in Övrigt, Crafters Corner, GästInspiratörer.
Tags: ,
trackback

Jag har vid ett par tillfällen fått blommor i nån sorts organza i diverse goodie bags och DT-kit. De ser inte mycket ut för världen, tycker jag, och har behandlat dem väldigt styvmoderligt till förmån för ”köperosor”. När jag var på en liten pysselträff i höstas hade en av tjejerna så himla fina blommor på sitt kort och jag ville givetvis veta vart hon fått dem ifrån. Långnäsa! Det var de oansenliga blommorna som jag ratat….

I det här inlägget tänkte jag visa hur fina såna rosor blir och det är inte ens svårt. Till och med jag, som har noll tålamod med pill, tycker att det är plättlätt. Tack för inspirationen, Åsa!

Du behöver: sax, valfritt antal blommor, glue dots och en brad per färdig blomma.

Börja med att klippa isär blommorna. På den första, som blir din yttersta blomma, klipper du bara ett jack mellan två kronblad. På nästa blomma klipper du bort ett kronblad, på ytterligare nästa två osv.

Därefter fäster du ihop blommorna. Sätt en glue dot på sista kronbladet innan jacket och fäst ihop, överlappande, med första kronbladet efter jacket. Hänger ni med? Blomman kommer alltså att bli lite ”snävare”.

Montera sen ihop blomman genom att trä upp de olika lagren på en brad; den minsta innerst och sen större och större. Lägg dem gärna så att kronbladen hamnar omlott så blir blomman lite yvigare.

Sen är blomman klar att använda till ett kort, en LO eller varför inte till att piffa till ett paket?! Blommorna, och allt annat material, hittar du så klart på Pyssloteket!

Lycka till!

/Babsan

Kommentarer

1. maja/eyovine - 10 januari, 2012

Tack för tipset =) har haft samma inställning som du till dessa blommor, men nu vet jag precis hur jag ska använda dem 😉

2. pysselmalin - 10 januari, 2012

Jag har också haft samma känslor kring dem!
Kom för en tid sedan på idén att klippa ett jack i dem och sedan linda dem runt en blomstjälk eller annan metalltråd till en knopp! Jättesöta blir dom!

3. Carina - 10 januari, 2012

Snygg blomma:)

4. Ballonger, hjärtan och gratulationer « Pysslotekets Inspirationsblogg - 24 februari, 2012

[…] Dymon är en kär vän, jag gillar att skriva dymoremsor, det är väldigt smidigt. Och med en kantstans av Martha Stewart är så går det fort att göra ett kort. En liten ros utav organzablommor som dekoration, här hittar du beskrivningen på hur man gör dom: […]

5. TOGETHER « Pysslotekets Inspirationsblogg - 14 mars, 2012

[…] I mitt GDT- paket fanns det även oranga organza blommor. Av dessa blommor gjorde jag en blomma, beskrivning på det hittar du här […]

6. Grattiskort x 2 « Pysslotekets Inspirationsblogg - 9 maj, 2012

[…] runt kanter det är bara låta fantasin flöda. Hur jag gjort den vita organsa blomman hittar du här. Dom oranga rosorna är egen tillverkade och hur jag gjort dom kan ni se i min blogg, […]


Sorry comments are closed for this entry

