jump to navigation

Presentkortskonvolut 17 januari, 2012

Posted by babsan74 in Crafters Corner, GästInspiratörer.
Tags: , , ,
trackback

Det var ett riktigt ”hänga gubbe”-ord, eller kanske nåt för alla Wordfeudare där ute 😉

Idag ska jag visa ett litet kuvert med flera fack som jag brukar göra till hemmagjorda presentkort, ni vet när man ger bort en egenhändig massage, en myskväll, en hundrastning i regnet eller vad det nu kan vara.

För att vika ett litet presentkortskonvolut behöver du:
• Ett cardstock
• Mönsterpapper
• Ett, eller flera, kuvert i valfri storlek
• Dubbelhäftande tape
• Dekorationer
• Ev. magnet- eller kardborrelås

Börja med att klistra igen kuvertet. Skär det sen i två delar (på höjden). Trimma eventuellt ner bitarna till önskad storlek. Mina två kuvertdelar är 8 x 11 cm.

Fäst en bit dubbelhäftande tape mitt på det ena kuvertet och tejpa ihop med den andra delen. Tejpa mitt på och inte ute i kanterna! Kom ihåg att kontrollera att den öppna sidan är åt samma håll på båda delarna innan du tejpar :-). Du ska nu ha två små fickor som på bilden.

Skär till en bit cardstock som passar ditt kuvert. I mitt fall är cardstocken 11,5 x 22,7 cm. Kom ihåg att du behöver anpassa måtten i beskrivningen efter just ditt kuvert.


Cardstocken bigas sen vid 8,2 resp. 16,7 cm och du har nu tre partier: ett framstycke som är 8,2 cm, ett bakstycke som är 8,5 cm och ett lock som är 6 cm. Stansa eventuellt en snygg bård på locket med en kantstans

Dekorera efter tycke och smak

Fäst en bit dubbelhäftande tape mitt på kuvertets fram- och baksida, åter igen på höjden, och montera sen fast det i konvolutet. Även nu är det bra att kontrollera att fickornas öppningar är åt rätt håll.

Fäst eventuellt magnet- eller kardborrelåset för att hålla konvolutet stängt. Fyll med presentkort.

Använt material:

Echo Park ”Times & Seasons – Fancy free”

Vit cardstock

Vinrött satinband

Trollslända i metall

Distress ink-dynor ”Aged Mahogany” och ”Pumice stone”

Mönster- och textstämplar privat.

Lycka till! / Babsan

