jump to navigation

Från tanke till färdig layout *steg för steg* 29 februari, 2012

Posted by eyovine in GästInspiratörer, Layout.
Tags:
trackback

Hej på er! Tänkte att jag idag skulle visa hur jag gör när jag skapar. Mitt tillväga gångs sätt är alltid lika oavsett om jag skapar kort eller layouter.  Det jag tänkte visa er idag är hur jag byggt upp denna layout steg för steg. Tyvärr är jag inte så hitech att jag har en tjusig video, utan ni får stillbilder med text ;).

Jag började  med att välja ut papper och dekorationer som jag vill använda, sen valde jag foton. Oftast blir det den gången när jag skapar på uppdrag. Skapar jag helt fritt så väljer jag oftast foto först och papper och dekorationer sen. När det är avklarat så skär jag till alla papper och placerar ut både papper, dekorationer och foton så som jag vill ha det. Det ser ni på bilden nedan.

Innan jag kommit fram till detta resultat har jag flyttat runt på både papper och dekorationer en stund. När jag slutligen känner mig nöjd är det dags att ta itu med nästa steg.  Nämligen att rita ut vart foton och papper ska sitta…

Detta gör jag för att vara säker på att allt sedan hamnar där jag  vill att det ska hamna plus att det är bra att veta vart fotona sitter då jag drar igång med mist, mask och stämplar. Här ville jag dessutom ha en annan färg på blommorna. Då är dessa pappersblommor perfekta, för de går att förändra till önskat resultat.

Jag börjar med att måla de platta bruna blommorna med gesso, men det funkar lika bra med en matt akrylfärg. Jag gör detta för att jag sedan ska kunna spreja på med mist i olika färger. Med detta vita lager färg på så suger inte själva blomman åt sig av färgen samt att jag får en ljusare bas att arbeta på. Medan detta torkar tar jag itu med papperen igen…

Jag chalkar kanterna på papperen och syr fast dem på maskin. Här syr jag även fast spetsen som jag valt att ha med. Nu kommer det roliga med masker och stämplar..

Här börjar jag med att använda en gammal virkad duk som mask och en rosa ton på glimmermisten. När det är klart så torkar jag lite med hårtorken, så att jag kan fortsätta med ytterligare en stencil..

Nu väljer jag att använda punchinella som stencil och distress ink. Jag lägger min stencil så att mönstret ska sticka fram lite ur de blomgrupperingar som kommer att sitta där. Sist plockar jag fram en bakgrundsstämpel…

Till denna stämpel använder jag också distress ink, nu i svart. Stämplar lite runt mitt punchinella avtryck för att ytterligare förstärka runt mina blomgrupperingar. När jag kommit så här långt har jag nästan bara monteringen kvar av dekorationer och foton… men jag skulle ju trixa lite mera med blommorna och det gör jag nu..

Nu tar jag tre olika glimmermister och sprejar lite på måfå på blommorna. En rosa, en gul och en lila ton. Orkar man, som jag, inte vänta, så tar man embossfönen eller hårtorken och torkar blommorna… Nu är det bara att montera ihop foton och dekorationer på bakrundspapperen…

Som ni ser så blev slutresultatet inte riktigt som jag tänkt från början. Blommornas placering är lite annorlunda och jag har lagt till pärlfloss. Titelns bokstäver är mina privata som också de fått glimmermist och chalk på sig. Hoppas ni vart lite inspirerade av detta =).

På återseende

Maja

Materiallista

Mönstrade papper: Primas serie ”Printery” samt från The Paper Company pappret ”Memory Lane”

Dekorationer: Metallblommor, stora rosor, körsbärsblommor ( finns i den fysiska butiken på Valhallavägen), minirosorKaisercraft blommor, pärlfloss och spets.

Övrigt: Punchinella ( som stencil),textstämpel

Färger: Distress Ink i färgerna Black Soot och Tattered Rose tillsammans med Ink blending tool samt glimmermist.

Kommentarer

1. snojbi - 29 februari, 2012

Tusen tack för en kanonbra tutorials.
Nu kanske jag oxå vågar göra en LO
Kramis

2. Carina - 29 februari, 2012

Så kul att se hur du jobbat dig fram till din snygga LO:)

3. stephi - 29 februari, 2012

superfin, kul med all inspiration:-)

4. Zima - 2 mars, 2012

Jättefin layout och superbra tutorial! Alltid kul att se hur andra gör samt att få lite nya tips och idéer. Det där med att kladda gesso på blommorna var ju ett superbra tips! Använder inte så mycket blommor men då jag gör det så brukar jag använda vita (ibland ljust färgade) blommor och färglägga med ProMarkers eller mister.


Sorry comments are closed for this entry

