jump to navigation

Metal (he)Art 29 maj, 2012

Posted by Pyssloteket in Altrat, Kortmakeri, Teknik.
Tags: ,
trackback

Om du inte har prova att göra Metal Art så kan jag rekommedera det.

Du kan, i pricip, göra vad som helst för att få struktur:
stansa ut bokstäver, former, skyltar eller vad om helst
lägga webribbon, punchinella, wellpapp, band
använda diecuts, gem, gummiband, alla saker som är hyfsat platt och inte bygger allt för mycket på höjden.
eller:
använd gesso eller modeling paste och gör din egen bakgrund med hjälp utav mallar, stenciler eller masker. Man kan använda egengjorda, ex det som blir kvar (hålet) när man har stansat ut nånting eller så kan man tex använda stenciler från Crafters Workshop.

Jag har här valt att använda en stencil från Crafters Workshop som heter Flames på den bit linnemönstrad cardstock (det kan vara vilken färg som helst eftersom du täcker hela i metalltejp, så använd de bitarna med omöjliga färger:) ) som jag gjorde 14,5cm x 14,5cm :


Jag använder post-it-lapparna för att hjälpa till att hålla stencilen på plats.
Jag använder en pensel för att kladda dit Modeling Paste (det funkar med Gesso också, det bygger inte riktigt lika mycket på höjden), som är ett allsidigt medium som är tjockt och påminner om spackel. Man kan använda det att bygga strukturer på de flesta ytor och det går också att blanda med färg.
Nu har jag täckt hela stencilen med Modeling Paste:

Sedan tar man bort stencilen, och den tvättar man bara av under rinnande vatten.
Nu har jag det här upphöjda flames-mönstret på mitt papper:

Sedan får man vänta tills det torkar, man kan så klart skynda på förloppet, jag använder min HeatIt för att det ska torka, när man gör såna här, relativt, platta mönster så torkar det ganska fort.
Sen är det bara att ta mindre bitar av (valfri) aluminiumtejp, jag använder den från Biltema och tar ungefär kvadratiska bitar och sätter på min flames-struktur, jag använder först fingrarna sedan baksidan av en ganska tunn pensel för att gnugga fast tejpen, om det går hål i tejpen så är det bara att lappa och laga.
Snyggast tycker jag det blir om skarvarna inte ligger i linje utan att de går lite kors och tvärs.
Om man använder en pensel för att applicera Modeling Paste så blir ju även den ytan lite ojämn och får en struktur, och om man använder ett pappr som har stuktur, som canvas, så kommer även att synas. Tejpen är tunn och det är lätt att få fram strukturen.

 

Sedan täcker jag alltihop i vanlig svart akrylfärg som jag penslar på rejält, sedan torkar jag bort den med papper. Tycker man inte det är tillräckligt svart så gör man bara en omgång till. Man kan såklart använda vilken färg man vill, och vilket märke man vill.

 

Sedan har jag använt Glimmer Glaze och fyllt i flammorna:

Jag monterar min Metal Art på en kortstomme av svart cardstock:

Här är har jag använt Modeling Paste på stencilen som heter Snakeskin. Sedan brun akrylfärg och Inka Gold – Indian Gold:

Och på den här har jag använt Modeling Paste på Flames-stencilen. Sedan röd akrylfärg, torka bort, svart akrylfärg, torka bort och Inka Gold – Indian Gold, och sist ett lager svart akrylfärg till som torkades bort:

Det är inte svårt, det blir lite tuffare kort, jag tycker det är kul. I och med att man kan lägga vad som helst under så kan man variera väldigt mycket. Det här är ju ett tillfälle att använda de där grejerna som man inte använder till annat för att det är fel färger eller nyanser.

Jag hoppas att du provar!

Det finns mer av allt i butiken, webbshopen har ett separat lager för att du ska få det du beställer. Så Gesso, Modeling Paste och akrylfärger av olika märken finns i butiken.
Välkommen till Pyssloteket!
/Anna

Kommentarer

1. En liten notering… « Pysslotekets Inspirationsblogg - 2 juni, 2012

[…] bjuder också på ett kort som är tillverkat enligt den teknik Anna visade i sin tutorial i tisdags! Jag har använt den lilla 6*6 masken med moln och istället för pensel så har jag använt en […]

2. En liten notering – för pyssloteket! « - 2 juni, 2012

[…] bjuder också på ett kort som är tillverkat enligt den teknik Anna visade i sin tutorial i tisdags! Jag har använt den lilla 6*6 masken med moln och istället för pensel så har jag använt en […]

3. Grattiskort med aluminiumtejp « Pysslotekets Inspirationsblogg - 6 juli, 2012

[…] teknik med modeling paste, stenciler och aluminiumtejp. Annas guide med bilder och allt hittar ni här, men i korthet går det till som […]


Sorry comments are closed for this entry

