jump to navigation

Gesso 9 juni, 2012

Posted by babsan74 in GästInspiratörer, Kortmakeri, Teknik.
Tags: , , , , ,
trackback

Idag tänkte jag visa hur jag oftast använder gesso. När den produkten började bli omtalad så förstod jag inte riktigt vad jag skulle göra med den, men lättpåverkad som jag är så köpte jag ju givetvis en burk. Till att börja med så använde jag den mest för att fästa lite olika saker, ostduk och liknande, och jag trodde aldrig att jag skulle göra av med burken. Efter att den nu stått på mitt skrivbord ett par månader så är den faktiskt nästan tom. 🙂

Jag har ju lite svårt för papper som har mycket eller kraftiga mönster, jag tycker att de lätt tar över handen, så när jag fick det här papperet från Bo Bunnys ”Ambrosia”-serie visste jag inte riktig vad jag skulle göra med det.

Så här ser det ut ”i original”:

Jag började med att täcka papperet med ett ganska tunt lager gesso. Pensel jag använder är ganska sopig och hård i borsten men det gör inte så mycket för det ger en snygg struktur som jag gillar.

Därefter duttade jag med min distress stain ”vintage photo” på mitt craft sheet och använde fingertoppen till att smeta ut det på valda ställen.

Därefter la jag på min Harlequin-mask och gick över med dels distress stain ”tumbled glass” och glimmer mist ”turquoise blue”. Torkade bort överskottet med en babywipe och avslutade med ett lager crackle paint ”rock candy”, en av mina favoritprodukter.

 Jag stämplade ”dot flourishes” från Inkadinkado med staz-on ”timber brown”  på ett hörn och monterade sen min färdiga bakgrund på en bit Bo Bunny, ”double dot – vintage ocean”, ett lager cardstock i färgen ”straw” och sen på en turkos kortbas gjord av vanlig cardstock. Stämpeln är privat  och bokstäverna likaså, men på Pyssloteket finns det likvärdiga bokstäver för blott 25 riksdaler och i alla upptänkliga färger.

Köp en burk gesso och kladda loss du med!

 Tack för titten! / Babsan

