jump to navigation

Idag blir det en kort kort-kurs 15 juni, 2012

Posted by zarischka in Kortmakeri.
Tags: , , ,
trackback

AHA!
Nu tänker ni allihop ”men vad illa hon skriver! En kortkort kurs heter det ju!” och det kan det göra. Fast i just detta fallet är det i så fall en kortkort kort-kurs. (Utan Kurt…) 😉
Jag ber om ursäkt på förhand för att fotona är skruttiga. Tyvärr hade jag mycket dåligt ljus när jag gjorde min lilla tutorial, och tiden räcker inte riktigt till för tokredigering. Hoppas ni ser ändå!

Här är (mesta delen av) vad man behöver till kortet:

* 1 kortstomme – 12×6′ – dubbelvikt (kom ihåg att böja pappret innan du delar det för att se åt vilket håll fibrerna går åt. Vik alltid åt lättaste hållet så slipper du uppfnasade ryggar.) Jag har valt att göra mitt kort med vikningen uppåt.
* 2 mönstrade, dubbelsidiga papper från MME – dessa kommer från 6×6-blocket Be Happy som precis tagit slut i butiken – men det finns fler fina block att välja på!
* Mist från Tattered Angels (eller vilket märke du nu föredrar) – jag använde ”Coffee Shop”
* En kakservett/doily – finns ett flertal i butiken, bland annat denna
* Gammaldags bild
* En fjärilsstans (eller färdiga fjärilar.)
* Blommor + blad
* Band + pärlband
* Skalpell

Dessutom har jag lagt till alfabetsstickers (köpta och hemgjorda), washitejp, en bit spets och bling, vilket inte syns på bilden.

Steg 1: Vik stommen om du inte redan fixat det. Lägg den i en pizzakartong eller liknande (för att skydda omgivningen från färgstänk) och spraya lite hursomhelst över stommen, så att du tycker att det blir fint. Jag valde att spraya diagonalt.
Här syns även mina washitejper:


Steg 2: Skär till och placera ut de mönstrade papprena. Jag valde att använda den prickiga baksidan av det randiga pappret. (Jag skar även ut det tryckta clustret på den randiga sidan, men vad jag ska ha det till, det visar jag om en liten stund…)

Steg 3: Fäst mönsterpapprena underst, och limma fast doilyn ovanpå. Tejpa med washitejp, och kila in spetsen under den nedersta kanten på mönsterpappret. Limma fast. Fäst sedan motivet ovanpå alltsammans.

Då ser det ut ungefär såhär:


Nu är kortet nästan klart, och allt som återstår är att piffa lite!

Steg 4: Fäst clustret från mönsterpappret över bilden och fyll på med band, blommor och blad samt en rosett av pärlbandet.
Skriv ”kram” med alfabetsstickerserna, och skriv ut ”en till dig” på datorn och klipp isär bokstäverna. Fäst dem med dubbelhäftande tejp kring ordet ”kram”. Det går såklart bra med färdiga mini-bokstäver också!

Steg 5: Stansa ut små fjärilar av en spillbit av mitt mönsterpapper och fäst dem. Blinga till sist kortet och fjärilarnas kroppar.

Resultatet blir såhär:


Hoppas ni fick lite idéer och att ni får en riktigt skön helg!
/Zarah

Kommentarer

1. Mera kort åt folket! « Pysslotekets Inspirationsblogg - 27 juli, 2012

[…] ett tag sen hade jag en liten kortkurs (pun intended…) här på bloggen. Mina kära vänner tog genast tempen på mig och frågade om […]


Sorry comments are closed for this entry

