jump to navigation

Canvas steg-för-steg 16 juli, 2012

Posted by karinsg in Designteam.
trackback

Har länge tänkt att jag skulle pröva att göra en canvas och på det stora bildelsvaruhuset som börjar på B hittade jag billiga canvasar att experimentera på! Började med att limma på papper från Primas serie Almanac. Här har jag även strukit på Crackle Paint i färgen picked fence samt mattat ner med gesso.

Sen bestämde jag mej för att mista på den stora ”Art is” stencilen med en brun glimmermist.

Nu var det dags att pröva det jag läst att Nathalie Kalbach lär ut på sina kurser, att stämpla på servetter och sedan limma på sin canvas eftersom det kan vara svårt att få till snygga stämpeltryck på en canvas som är lite ojämn och sviktig. Använd vattenfast inkpad typ Archival eller Staz on när du ska jobba med den här tekniken annars så flyter färgen ut. Här har jag stämplat  med en stämpel från Kaisercraft. Jag tokgillar deras clearstamps, bra kvalité och mycket prisvärda! Jag stämplade på en vanlig vit servett och delade sen på den tills bara ett skikt återstod. Nu är det viktigt att ha tålamod och verkligen låta färgen torka…

Man får vara väldigt lätt på handen när man fäster servettarket. Jag strök först ut ett lager modpodge, ganska tunt för att få trycket att fästa och sen får man vara både snabb och som sagt lätt på handen 🙂 Ni kan se att buren ser lite vind ut och det beror på att servetten for iväg för mej… efter att det torkat helt har jag mattat ner det svarta med utspädd gesso.

Här har jag fortsatt med samma teknik som ovan men med brun dyna. När det torkat var det dags att matta ner med gesso igen. Sen stämplade jag jag direkt på canvasen ett träd och andra stämplar från flera olika Timpan stämpelark. Använde distressdynor i passande kulörer för att få liv och struktur. Det höll jag på med tills jag kände mej nöjd.

Hade en idé om att jag skulle ha en provdocka med rostiga änglavingar som dekoration. Så jag skar ut en i smalspårig well, shabbade till den och vingarna med akrylfärger och distressinks. Satte dit den på distanskuddar. Shabbade även till en liten fågel som fick sitta i trädet vid fågelburen. Texten skrev jag ut på datorn med en gratisfont som heter 1942 report.  Ordlapparna shabbades även de innan jag fäste dem på canvasen.


Hoppas du orkat följa med hela vägen hit! Avslutar med ett bildspel på alla bilderna under resans gång!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Materiallista:

Mönstrade papper: Prima Almanac Shaffer, Toile, Wordsmith

Färg & klet: Akrylfärger, gesso och modpodge finns i butiken. Crackle paint, distress inks, archival ink svart, coffee, glimmer mist

Stämplar: Kaisercraft, Tim Holtz Stampers Anonymous;Mini  Holidays 3 CMS 114, Joyful song CMS 119, Spills and splatters CMS 028

Verktyg: Die Tim Holtz Bigz Sewing room, Stencil från The Crafters Workshop ”Art is”

Dekorationer: fågel, rostiga vingar

Övrigt: distanskuddar

Finns på ett Pysslotek nära dej!

Tills vi ses igen!

/Karin

