jump to navigation

Mera kort åt folket! 27 juli, 2012

Posted by zarischka in Designteam, Kortmakeri, Teknik.
Tags: , , , ,
trackback

För ett tag sen hade jag en liten kortkurs (pun intended…) här på bloggen.
Mina kära vänner tog genast tempen på mig och frågade om jag mådde bra. Inte för att jag gjort en tutorial – även om det inte är det vanligaste – utan för att det var ett  shabby chic-aktigt kort. Såna har jag inte gjort på länge, påpekade de, och sedan tittade de konstigt på mig medan de höll sin ”The Host” som någon slags sköld mellan oss.
Ja, okej, jag hittar på litegrann – men icke desto mindre är det sant att det var länge sen jag gjorde den typen av kort.

Numera gör jag oftare sånahär:

För att lugna alla som eventuellt bekymrat sig för att jag blivit värd åt någon alien, eller så, tänkte jag därför göra några kort i DEN stilen och visa er.
Hänger ni med? Bra! Då kör vi!

Först samlar man ihop sitt material.
Kortstommar
Trianglar (3,5 cm i kvadrat, och sen klippta tvärsöver) av mönstrade papper från My Mind’s Eye. Här, här och här.
Spets
Distress Re-Inkers och mini-mister (dem stänker jag med)
Stämplar
Stämpeldyna
…och sax, någon slags lim och en symaskin+sytråd. 😉


(Allt kom inte med på bilden här, men ni får tänka er. ;))

Börja med att stänka färg på kortstommarna, precis i vilken utsträckning ni vill. Jag gillar när det går lite diagonalt över kortet.
Montera sedan trianglarna i vänstra kanten, men lämna lite marginal.
Jag hade lite tur här och insåg att det blev precis tre = två hela och två halva trianglar på längden. Det som hängde ut trimmade jag bort och använde på nästa kort. 😉
Fäst också spetsen. Jag tog lite flytande lim. Var dock försiktig så att du låter den torka innan du syr, och tänk också på att inte ha lim precis under kanten där du ska sy, för det gillar INTE symaskinen… Tro mig…! 😉

Färdigt för att sys!
Kör en enkel raksöm över hela kanten, inklusive spetsen.

När det är klart såhär långt, plockar du fram dina stämplar och din stämpelfärg och stämplar din hälsning där du tycker att det blir snyggt.
Jag valde att göra alla mina kort till grattiskort i samma färgställning och med samma papper, men naturligtvis går det fint att ha lite olika hälsningar – och att ha många olika papper. Bara fantasin sätter gränser! 🙂

Vips: ett helt set kort att skicka till väl valda mottagare, och inte en shabby chic-ådra så långt ögat når. 😉

Hoppas ni gillar dem.
Ha en skön helg!
xoxo,
Zarah

Kommentarer

1. babsan74 - 27 juli, 2012

Määääh Zarah, nu blev jag ju pysselsugen här på jobbet. Post-it lappar finns, gem, märkpenna och sax. Kanske kan bli nåt?


Sorry comments are closed for this entry

