jump to navigation

Art Journaling i 12×12-format… 18 december, 2012

Posted by zoegakatten in Övrigt, GästInspiratörer.
trackback

Jag har gjort en art journaling-sida i formatet 12×12. Jag blev så sugen på att måla lite större och det går ju alldeles toppenbra att utgå från sina 12×12-papper och att skapa lösa sidor som man sedan sätter in i ett vanligt album. En art journaling-bok har sin charm och jag har flera olika böcker på gång som jag tecknar och kladdar i, men det finns fördelar med lösa blad som till exempel att man kan påbörja något nytt direkt, utan att behöva vänta på att tidigare sidor ska torka. Dessutom var det kul med det större formatet!

Jag började med att måla delar av bakgrunden med gesso. Jag tecknade sedan ett ansikte med blyerts och målade med akrylfärg. Jag bestämde mig för att använda lite annorlunda färger och testa grönt till ansiktet…

bild1 600

Jag började med citrus green och skuggade sedan med grasshopper green.

bild2 600

Någonstans här lyckades jag göra henne liiite mindre vindögd i alla fall…🙂

bild3 600

Sedan bestämde jag mig för turkost hår…

bild4 600

Jag lade till lite svarta detaljer och ljusade också upp de ljusaste partierna med lite vitt.

bild5 600

När jag var nöjd med ansiktet använde jag stencilen Random Dots från Prima och gjorde både gröna och vita prickar över bakgrunden och in över figuren. Jag har också sytt på symaskinen runt mitt papper och skrivit lite journaling utefter håret.

bild6 600

Som avnslutning målade jag håret med Tattered Angles Glimmer Glam Chandelier, så det glittrar vackert. Jag sprayade lite med Glimmer Mist över bakgrunden och på en doily som jag fäste med hjälp av symaskinen. Jag målade chipboardbokstäver med Glimmer Glaze och som prick över mitt ”i” använde jag en metalldekoration som även den målades med Glimmer Glaze.

inte 600

Detalj där man ser bättre hur håret glimmrar…

inte detalj2 600

Material:
Mönstrat papper  – We R Memorykeepers – Good Day Sunshine – Sherry, gesso, akrylfärg (citrus green, grasshopper green, ocean green och dark turquoise, white), Tattered Angels Glimmer Glam, Tattered Angels Glimmer Glaze, Tattered Angels Glimmer Mist, Stencil Prima Marketing Random Dots 12×12, tårtpapper, metalldekoration

 

Ha nu en underbar jul allihop!

/AnnaB

