jump to navigation

Bakgrund med masker 2 februari, 2013

Posted by babsan74 in Designteam, Kortmakeri, Teknik.
Tags: , , , ,
trackback

Jag älskar distressrutor, så är det bara. Jag återkommer ständigt till dem, det går fort, det är enkelt och ger ett snyggt resultat som kan användas till kort i alla möjliga stilar. Idag blir det en ganska enkel variant. Eller, det ser ganska enkelt ut men innehåller rätt många steg🙂

Jag började med att fixa till själva rutan. Idag valde jag den klassiska varianten där jag använder post-it lappar som jag rivit bort ungefär halva klisterremsan från. Jag ser till att täcka alla kanter, alltså allt som ska vara vitt, för det är lätt att slinta med färgerna.

1

Därefter gick jag över rutan med Distress stain i färgen ”Scattered straw”. Stains ger en mättad och bra färg i rekordfart. Därefter har jag mistat med en blandning av vatten och perfect pearl i färgen ”Gold”. Om man som jag är lite otålig så går det finemang att ta fram embossingfönen🙂

2

Jag älskar den lite vattrade effekt som uppstår när man använder vatten ovanpå distressprodukterna. 

Jag valde att använda stencilen ”Mini swiss dot” tillsammans med distress ink ”Dried marigold”. Tillsammans med stenciler som inte har någon vidhäftning väljer jag nästan alltid att använda distressdynorna tillsammans med en blendning tool, rinnigare medium som stains t ex tycker jag har en tendens att krypa in under stencilen och det är inget för mig som gillar skarpa kanter.

3

Efter att ha applicerat färg där jag vill ha den så har jag även gått över hörnen/kanterna lite med distress stain i samma färg, ”Dried marigold”.

4

Efter ett par sekunder med varmluftspistolen lägger jag på en annan mask, denna gång ”Paint lids” tillsammans med multimedium. Egentligen ”ska” väl multimedium användas som lim eller förseglare men jag gillar att använda det som en genomskinlig färg. Den blir transparent när den torkar och det ger en minst sagt diskret – men cool – effekt. Till multimedium, gesso och akrylfärg använder jag nästan alltid en stöppelsvamp. Färgen blir lite bubblig och inte så kompakt som när man använder en pensel.

5

Efter det här steget väljer jag att ta bort post-it lapparna annars limmas de fast eftersom jag gått över kanterna med multimedium.

Som sagt var, diskret effekt🙂

6

Medan det hela torkade så stansade jag ut ett hjärta med en movers & shapers die i lite skräppapper. Sen använde jag hålet som mask och färgade in mina hjärtan med lite gesso. Eller, jag gjorde först ett hjärta och lät det torka (här är fönen inte att rekommendera!), ritade ramen med en penna och upprepade sen proceduren med nästa hjärta. Tar man ett ganska tunt lager gesso så syns bakgrundsfärgen igenom lite och det blir inte så kritvitt.

7

Och så här blev det färdiga kortet. Jag la till en rub-on och några plastfjärilar ur gömmorna.

8

9

Tack för titten! / Babsan

Kommentarer

1. AnnaB - 2 februari, 2013

Supersnyggt!

2. agnelia - 7 februari, 2013

Grymt snyggt!!! Tack för inspirationen!


Sorry comments are closed for this entry

