jump to navigation

Fjäderblommor? 15 mars, 2013

Posted by pysselmalin in Altrat, Övrigt, Designteam, Teknik.
trackback

Ibland när man städar sin hörna så hittar man nått man köpt men inte använt för att man väntar… till det där rätta alstret ni vet. Jag hittade ett paket med primablommor. Dyra som attans (som många av primas dekosar) men sååå fina… Det var 6 blommor i förpackningen från början och jag har motvilligt(?) gjort slut på tre av dem… satt och tittade på dem och bestämde mig för att prova göra egna… Å det blev helt okej! Tänkte visa hur jag gjorde.  Det här inlägget får också bli lite inspiration till den årliga fjäderfestivalen hos Pyssloteket, du missar väl inte den??
Först plockade jag ihop lite platta blommor. Jag hade inte så många själv så det tog lite tid, men hos pyssloteket finns det massor! Man väljer själv hur många man vill ha men två-tre är nog bra att ha.

bild 1_D700

Sen tar man ett valfritt antal fjädrar…

bild 2_D700

Jag valde att färga in mina fjädrar lite med distress stain och vatten. Ville inte ha dem kritvita, men det där är ju en smaksak!

bild 3_D700

Blöta och ser inte så roliga ut. Antingen så låter man dem självtorka eller så torkar man dem med embossingfönen. Väljer du fönen så låt det ta lite tid och håll dem en bit ifrån. Är man otålig som jag så finns risken att de tar eld.. luktar inte godis. *gratistips*

bild 4_D700

Sen glömde jag fotografera.. så klantigt. Jag la iaf den största blomman i botten, sedan limmade jag lite fjädrar, på med nästa blomma, lite mer fjädrar, sista blomman och lite fjädrar. Jag hittade några gamla pistiller i lämplig färg som jag också limmade fast. Sedan skapade jag centrumbiten av blomman. Här kan man ju välja lite vad man vill. Jag hällde ner ett gäng glaspärlor i en liten medicinmugg, sedan hällde jag över Scotch Quick-Dry Adhesive och rörde ihop. Ta lite lim i taget så det inte blir för mycket. Nu hade jag bruna och genomskinliga pärlor men de kanske går att droppa i någon färg om man inte har rätt nyans.

Jag gjorde sedan en liten boll av lim och pärlor i mitten av blomman och lätt torka. Som en sista finish gick jag över med lite lite stickles för att få ännu mer bling! Vad tycker ni?

bild 5 (1)_D700

En av blommorna sitter redan på ett kort, men det bjuder jag på en annan dag!🙂

Material:

Ha det gott och lycka till i tävlingen!

/Malin

Kommentarer

1. Gunilla Molin Fd Grahn - 15 mars, 2013

Super! Måste provas. Du är så smart du, Malin.

2. Marianne - 15 mars, 2013

Jättefina, verkar inte så krångligt så det får vi prova.

3. Agneta Johansson - 28 mars, 2013

Så fint, detta ska man nog klara..


Sorry comments are closed for this entry

