jump to navigation

Jultags med distressteknik! 26 november, 2013

Posted by pysselmalin in Övrigt, Designteam, Teknik.
trackback

När jag satt och lekte med mina distresser upptäckte jag en ny effekt. Om jag är först har jag ingen aning om men jag använder den flitigt numera! 😀
Idag tänkte jag visa er hur man gör.
1

 

Börjar med en tom tag. Skär till en egen eller köp färdiga manilatags som finns i flera olika storlekar.

2

 

Skvätt lite vatten på den. Slumpvis! Här är det inte läge med planering…

3

 

Jag rullade hushållspapper över för att få bort vattendropparna helt. Detta är såklart valfritt. Man kan få till mer utsmetade fläckar genom att låta bli!

4

 

Sen inkar jag in min tag som vanligt. Här med Barn Door.

5

 

Som ni ser blir det mörka fläckar där jag fått vattenstänken tidigare. Jag kan variera intensiteten genom att inka en eller flera gånger över samma område.

6

 

Stänker lite mer vatten på min tag. Nu reagerar färgen med vattnet och man får de ”vanligare” ljusare fläckarna!

7

 

Jag valde en stencil från Dyan och fortsatte inka med samma färg som tidigare.

8Ytterligare en stencil och denna gång med Distress Paint Brushed Pewter. När jag applicerar distress paint över en stencil så använder jag inte flaskan direkt utan jag har ut lite färg på ett craft sheet och sedan plockar jag upp den med en ink blending tool och dyna. På det sättet rinner det inte lika mycket in ”under” stencilen.

Stämpeln kommer kitet med jultexter från Vilda Stamps!

bild 2 (8)

bild 1 (9)

Här är ytterligare tags med samma teknik. Texterna är utskurna med min Silhouette Cameo. Ordet Wonderful har fått ett lager stickles på sig. Mercury Glass tror jag! ”the most” och ”story” fick ett lager glossy accents.

 

 

 

 

Ha det gott!

Kommentarer

1. Jeanette - Tettiz - 26 november, 2013

AAAAHHH!! SÅ snyggt!! Nu blev jag tagsnödig! 😉

2. Lucka 2 – julklappstag | ScrappTorget - 2 december, 2013

[…] färdig tag som jag har färgat in med distress ink, vatten som jag stänkt på tagen innan (titta här hur Malin gör!), mer distress ink och också en stencil och vit akrylfärg. Dekorationer blev […]


Sorry comments are closed for this entry