jump to navigation

Enkla julkort 3 december, 2013

Posted by zoegakatten in Designteam, Jul, Kortmakeri, Teknik.
Tags: , ,
trackback

Jag har äntligen fått lite fart och gjort årets första julkort! Jag har varit riktigt usel på att skicka julkort de senaste åren och det återstår att se hur det slutar i år. 😉 Jag har i alla fall haft roligt när jag experimenterat fram några kanske inte helt traditionella julkort med hjälp av diverse olika färger och stjärnformade dies från Spellbinders.

Till mitt första julkort använde jag ”resterna” efter att ha stansat ut en stjärna och skar till en lagom fyrkant runt den utstansade formen och målade hela biten med Distress Paint Brushed Pewter. När färgen var torr (den torkar snabbt!) sydde jag med symaskinen runt kanterna. Jag tog sen lite trådtrassel (jag sparar alltid de avklippa trådarna när jag sytt något!) och limmade fast på min cardstock-bas innan jag sedan limmade fast min målade bit ovanpå.

Sist limmade jag dit de supersöta wood veneer-stjärnorna från Studio Calico, inuti min större stjärna.

pysslo julkort2 vers2

pysslo julkort2 detalj

Mitt nästa julkort är inte riktigt lika stilrent, utan lite ”kladdigare”. Jag började med att lägga på Liquitex Ceramic Stucco på bakgrunden, med hjälp av en stencil. Stucco ger en cement-liknande, lite grövre yta och det är helt klart en ny favorit hos mig!

Jag färgade sedan in större delen av kortet med Distress Stains, Broken China. Jag var inte riktigt nöjd med utseendet, utan målade sedan ett lager med Glimmer Glam Tide Pool över alltihop och då blev det glittrigt och fint och lite roligare! Jag använde sedan två stycken utstansade stjärnor som jag målade med Distress Paint Brushed Pewter och lade dem på varandra med lite trådtrassel mellan och spets under. Innan färgen på stjärnorna var helt torr strödde jag ut lite Clear UTEE (ett grövre embossingpulver) som jag smälte så att det nästan ser ut som vattendroppar ovanpå stjärnorna.

pysslo julkort1 detalj

pysslo julkort1

Mitt tredje julkort för dagen är det som känns mest annorlunda och jag vet ärligt talat inte vem jag ska skicka det till. 🙂 Jag målade återigen stjärnor med Distress Paint Brushed Pewter, men jag skvätte också ut lite Distress Paint Black Soot ovanpå och sprayade med vatten så att färgen spred ut sig. Det ger en riktigt cool och lite smutsig look, men det känns som sagt inte som ett julkort som en skickar till vem som helst.

Jag har också skvätt Chalkboard Glimmer Mist i den vita färgen Chalk över min bakgrund.

pysslo julkort3

pysslo julkort3 detalj

Jag hoppas att ni haft en riktigt bra första advent och att ni får en toppendag idag!
/AnnaB

Kommentarer

1. Jeanette - Tettiz - 3 december, 2013

Vilka otroligt läckra julkort!!!


Sorry comments are closed for this entry