jump to navigation

Dare to dream + kaffefilterblommor 17 februari, 2012

Posted by Elin in Designteam, Layout, Teknik.
trackback

Ibland är det kul att göra sina dekorationer själv, för att till exempel får exakt den färg man vill ha. Eller bara för att det är roligt! Idag visar jag ett enkelt sätt att göra blommor av kaffefilter.


Jag använder blomstansar i två storlekar samt Distress Stain och Glimmer Mist att färga in blommorna med.


Jag stansar ut åtta blommor av varje storlek, gör ett hål i mitten och fäster ihop dem med en brad. Man får testa hur många blommor man själv tycker är lagom.


Jag sprayar med Glimmer Mist i några olika färger. Till den här blomman valde jag Burnt Red, Suede och Sand.


Nu är det dags att börja forma blomman. Jag nyper ihop blombladen mot mitten, ett i taget.


När jag är färdig ser blomman ut såhär.


Då börjar jag veckla ut den, ett blad i taget, tills jag tycker att den är lagom utslagen. Med Distress Stain färgar jag in yttersta kanterna på bladen för att ge blomman lite mer djup. Till den här blomman valde jag färgen Walnut Stain.


Blomman kan självtorka men om man, som jag, har dåligt tålamod är embossingfönen en bra lösning. Såhär ser min blomma ut när den är torr.


Blomman använde jag på en layout tillsammans med några kvistar som jag har stansat ut med Tim Holtz die Tattered Pinecone. Pappersramen hittade jag bland annat trevligt småplock vid kassan i butiken, bokstäverna och ordet kommer från stickersarket Et Cetera från BoBunny. Det mönstrade pappret som är layoutens bas kommer från Making Memories och heter  Sienne. Över det har jag lagt stencilen Harlequin från Crafters Workshop och sprayat med Glimmer Mist i färgerna Sand och Suede. Jag har också gjort lite stänk av glimmer mist i samma färger samt den röda Burnt Red.

Det var allt från mig för idag! Ha en trevlig helg nu och missa inte Pysslotekets härliga blogcandy!
/Elin

Kommentarer

1. linaliten - 17 februari, 2012

Vilken snygg layout Elin! Tokgillar det enkla, rena på den mönstrade bakgrunden och färgstänken! 🙂

2. Många lager och detaljer « Pysslotekets Inspirationsblogg - 2 mars, 2012

[…] jag bloggade visade jag en väldigt sparsmakad layout med få dekorationer och bara ett papper. Idag bjuder jag på det totalt motsatta: en layout med […]

3. En liten nyfödd stjärna « Pysslotekets Inspirationsblogg - 13 april, 2012

[…] ena blomman är färdig från butiken, den andra har jag gjort själv av kaffefilter. Jag har visat i det här inlägget hur jag gör såna […]


Sorry comments are closed for this entry